Κυριακή, 16 Ιανουαρίου 2011

Σ.Μ.Α...... στον Δήμο Ωρωπού;


Τελευταία συζητείται οτι αναζητείται χώρος για την δημιουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμάτων στις περιοχές: Κάλαμο, Πολυδένδρι ή Μαλακάσα. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για το τι είναι ενας Σταθμός Μεταφόρτωσης. Με μια μικρή έρευνα που έκανα διαπίστωσα οτι υπάρχουν διαφορετικά είδη μεταφόρτωσης και διαφορετικοί τρόποι εφαρμογής τους.
Σε γενικές γραμμές τα γνωστά απορριματοφόρα (σκουπιδιάρικα) μεταφέρουν την μάζα των σκουπιδιών σε χώρους όπου τα παραλαμβάνουν ειδικά μεγάλα οχήματα που μπορούν να μεταφέρουν μεγάλό ωφέλιμο φορτίο σκουπιδιών στις χωματερές. Κατα γενικό κανόνα προηγείται η συμπίεση των απορριμάτων ωστε να μειωθεί ο όγκος τους περίπου στο 1/3. Με αυτόν τον τρόπο μειώνονται τα δρομολόγια των απορριματοφόρων στις χωματερές με αποτελεσμα σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται οι αρχές την μείωση του κόστους, οικονομικού αλλα και περιβαλλοντικού μιας και τα πολλαπλά δρομολόγια αφηνουν υπολείμματα στους δρόμους και δυσοσμία στην ατμόσφαιρα.
-Πόσα όμως είδη σταθμών υπάρχουν και μα ποιές προδιαγραφές οφείλουν να λειτουργούν;-
  1. Υπάρχουν οι σταθμοί μικρής, μέσης και μεγάλης δυναμικότητας ανάλογα με το πόσοι τόνοι απορριμάτων μπορούν να μεταφερθούν την ημέρα.
  2. Τα απορρίματα μεταφέρονται ως έχουν ή συμπιέζονται μέσα σε ειδικά μηχανήματα που είναι και ο γενικός κανόνας.
  3. Οι δε εγκαταστάσεις μπορεί να είναι σταθερές δηλαδή στεγασμένες ή κινητές.
Πολλά ερωτήματα λοιπόν μπορεί να θέσει κανείς για το είδος της μεταφόρτωσης που θα εφαρμοστεί στην περιοχή μας αλλά και για την τήρηση των προδιαγραφών λειτουργίας απο την όποια εταιρία αναλάβει το έργο.
  • Η διαδικασία συμπίεσης μπορεί να έχει περιβαλλοντικές συνέπειες ανάλογα με το αν η συμπίεση για παράδειγμα γίνεται σε ανοιχτό χώρο ή με τρόπο που θα απελευθερώνει στο περιβάλλον υπολείμματα.
  • Ποια θα είναι η διαχείρηση των υγρών λυμάτων που θα προκύπτουν απο την συμπίεση; Εαν δεν τηρούνται πιστά οι προδιαγραφές μπορεί να επηρεαστεί ο υδροφόρος ορίζοντας.
  • Η πρόκληση δυσοσμίας θα είναι δυνατον να αποφευχθεί κατα την διάρκεια της συμπίεσης και συσκευασίας των απορριμάτων;
  • Θα υπάρχει στεγασμένος μηχανισμός απευθείας μεταφόρτωσης απο το απορριματοφόρο στο ειδικό φορτηγό ή τα σκουπίδια πρώτα θα αποθηκεύονται και μετά θα συμπιέζονται και θα μεταφορτώνονται;
  • Ενας σταθμός μικρής δυναμικότητας θα εξασφαλίσει την ουσιαστική μείωση των δρομολογίων που κάνουν έτσι κι αλλιώς τα απορριματοφόρα;
Απο την άλλη μεριά υπαρχουν και οι οικονομικές συνέπεις που πιθανότατα θα υποστούν οι ιδιοκτήτες ακινήτων των περιοχών γύρω απο τον Σ.Μ.Α. Είναι αναμενόμενο να υπάρξει υποβάθμιση της αξίας των ακινήτων αλλά και ουσιαστικός περιορισμός στη χρήση τους λόγω της γειτνίασης με τον Σ.Μ.Α. (π.χ. θα μπορεί να λειτουργήσει χώρος εστίασης;)
Καλον είναι, βέβαια, να σκεφτόμαστε και το κοινό συμφέρον αλλά, δεν ζούμε σε μία δίκαιη κοινωνία όπου όλοι επωμιζόμαστε το βάρος της λύσης των προβλημάτων στον ίδιο βαθμό. Και επειδή όλοι το γνωρίζουμε αυτό μπαίνουμε στην λογική της προάσπισης των ατομικών μας συμφερόντων του τύπου ''γιατί να θίξει εμένα κι όχι κάποιον άλλον;''. Άλλωστε δεν έχει τεθεί ποτέ θέμα δημιουργίας Σ.Μ.Α ή Χ.Υ.Τ.Α σε περιοχές με ''υψηλές αντικειμενικές αξίες'' ακινήτων. Αναμενόμενες θα είναι λοιπόν οι ενστάσεις και οι προβληματισμοί απο τους συμπολίτες μας.
Τέλος πρέπει να αναλογιστούμε και τις οικονομικές συμφωνίες της εταιρίας -που θα αναλάβει το έργο- με τις αρχές και κατα πόσο θα είναι σταθερές και συμφέρουσες και όχι μεταβαλλόμενες και ασύμφορες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: