Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου 2014

11/12/2014 η απόφαση της Περιφέρειας για τα Διόδια. Η εισήγηση της Ι. Στεργίου.



Την ερχόμενη Πέμπτη 11/12/2014 και ώρα 15:30 στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα ληφθούν οι αποφάσεις της Περιφέρειας Αττικής
για την κατασκευή και λειτουργία πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης, Αγ. Στεφάνου και Μαλακάσας.


Η πρόταση της Περιφερειακής Αρχής αναμένεται να είναι αρνητική σύμφωνα τόσο με την γνωμοδότηση της Διέυθυνσης Περιβάλλοντος όσο και με την τοποθέτηση της εισηγήτριας του θέματος Ιωάννας Στεργίου. Παρακάτω σας παραθέτω την 
  • Γνωμοδότηση της Περιφέρειας για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου. 
  • Εισήγηση της κας Στεργίου.


 ΕΙΣΗΓΗΣΗ   ΓΙΑ  ΤΑ  ΔΙΟΔΙΑ

Το 2007 κυρώθηκαν με νόμο που ψηφίστηκε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο από την Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης του εθνικού οδικού δικτύου σε πολυεθνικές κοινοπραξίες τεχνικών εταιρειών (ελληνικές, ισπανικές, γαλλικές και γερμανικές).
Με τις συμβάσεις αυτές ανατέθηκε στους εργολάβους η εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση του μεγαλύτερου μέρους των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων για τριάντα περίπου χρόνια, καθώς και η κατασκευή νέων τμημάτων.
 Οι συμβάσεις παραχώρησης ήταν το πρώτο μικρό «μνημόνιο» , προάγγελος των μνημονίων που ακολούθησαν με την εφαρμογή του δόγματος του σοκ στην πατρίδα μας.
Με τις συμβάσεις αυτές δικαιώθηκε για άλλη μια φορά ο χαρακτηρισμός για τη χώρα μας, ως ο παράδεισος των μεγαλοεργολάβων τεχνικών έργων. Μελετώντας τα προβλεπόμενα, αλλά και βιώνοντας τα αποτελέσματα της εφαρμογής αυτών, μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε ληστρικές και αποικιοκρατικές
Από το 2009 στο εθνικό οδικό μας δίκτυο οι σταθμοί είσπραξης διοδίων άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και τα τέλη διοδίων να αυξάνονται έως και 300%.
Ιδιαίτερα στη Β.Α.Αττική, που παραμένει κυριολεκτικά αποκλεισμένη με το Δήμο Ωρωπού να έχει μέσα στα όρια του , 8 σταθμούς διοδίων(!), οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι κι οι επισκέπτες, υποχρεώνονται για την καθημερινή τους μετακίνηση, είτε να πληρώνουν 2 μισθούς το χρόνο σε διόδια, είτε να ταλαιπωρούνται εξωφρενικά και να ρισκάρουν τις ζωές τους κυριολεκτικά στους επικίνδυνους καρόδρομους-παράδρομους.
 Στο τμήμα της Ε.Ο από Μεταμόρφωση μέχρι τα όρια του Νομού Αττικής η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει εκτός από τους ήδη εγκατεστημένους σε Αφίδνες, Καπανδρίτι, Μαλακάσα ,Αυλώνα, την εγκατάσταση άλλων 8 σταθμών διοδίων σε Μεταμόρφωση, κόμβο Καλυφτάκη, Βαρυπόμπη και Αγ.Στέφανο.
Είναι προφανής ο στόχος των εταιρειών να εκμεταλλευτούν τις αναγκαστικές μέσω του αυτοκινητόδρομου τοπικές μετακινήσεις.
Είναι δε σήμερα μετά και τις τελευταίες κατά 60% αυξήσεις στις τιμές των διοδίων ,αφόρητη και άκρως επικίνδυνη με καθημερινά ατυχήματα , η κυκλοφορία στον ημιτελή και ακατάλληλο παράδρομο, όπου συνωστίζονται φορτηγά και νταλίκες για να αποφύγουν τα διόδια.
Οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν μετατραπεί από δημόσιο κοινωνικό αγαθό στρατηγικής σημασίας σε εμπόρευμα-μέσο κερδοσκοπίας εργολάβων και τραπεζών.
Πρέπει δε να σημειωθεί ότι ταυτόχρονα, με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων, υλοποιείται το σχέδιο απαξίωσης του σιδηροδρόμου, με υποβάθμιση των υπηρεσιών και κατάργηση δρομολογίων και γραμμών που εξυπηρετούσαν τη Β.Α.Αττική.
Είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου -κατά παράβαση και των κοινοτικών οδηγιών- επιβάλλονται διόδια προκαταβολικά σε υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους, δηλαδή επικίνδυνους δρόμους-εργοτάξια, με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (βλ. δρόμος Κορίνθου – Πατρών, Τέμπη Θεσσαλίας, κ.λπ.).
 Είμαστε η μόνη χώρα που οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν διόδια για τις καθημερινές τους μετακινήσεις με ετήσια επιβάρυνση τουλάχιστον  2 μισθούς όταν μάλιστα δεν υπάρχει αξιόπιστη εναλλακτική λύση.

Οι εθνικοί δρόμοι είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό και όχι αντικείμενο κερδοσκοπίας
 Είμαστε η μόνη χώρα όπου επιβάλλονται διόδια σε έτοιμους δρόμους που τους πληρώναμε  επί χρόνια, με σκοπό να κατασκευαστούν άλλοι αυτοκινητόδρομοι, σε άλλη περιοχή της χώρας.
 Είμαστε η χώρα με το ήδη ακριβότερο κόστος κατασκευής αυτοκινητόδρομου ανά χιλιόμετρο και με τις συμβάσεις αυτές καλούμαστε να πληρώσουμε κόστος πολλαπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
 Είμαστε η χώρα όπου οι εργολάβοι αναλαμβάνουν τα έργα με ίδια κεφάλαια χρηματοδότησης που δεν ξεπερνούν το 10% του προϋπολογισμού και τα έργα πληρώνονται από την προείσπραξη των διοδίων, τα δάνεια και το Δημόσιο.

Σύμφωνα με αυτές τις συμβάσεις, τα έργα δεν ελέγχονται από υπηρεσίες επίβλεψης του Δημοσίου, αλλά καθήκοντα ελέγχου, επίβλεψης πιστοποιήσεων και  αδειοδοτήσεων αναλαμβάνει ο “ανεξάρτητος μηχανικός”, δηλαδή άλλη μια τεχνική εταιρεία, της οποίας τα συμφέροντα θα μπορούσαν -χωρίς αντικειμενική δέσμευση- να ταυτίζονται με αυτά της ελεγχόμενης εταιρείας
 Για την κάμψη των αντιστάσεων και των δίκαιων αγώνων των πολιτών ενάντια σε αυτήν τη ζοφερή πραγματικότητα, οι εταιρείες με τη συνδρομή των μνημονιακών κυβερνήσεων, συνεχίζουν τις διώξεις εναντίον εκατοντάδων πολιτών που συμμετείχαν στο κίνημα ενάντια στα διόδια, μέσω εξοντωτικών προστίμων, διαταγών πληρωμής, αγωγών και ποινικών διώξεων.
 Το πρόβλημα αναμένεται να επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο από την προγραμματισμένη κατασκευή νέων σταθμών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγιο Στέφανο
Μετά την κατάθεση στην Περιφέρεια των ΜΠΕ για την κατασκευή των πλευρικών διοδίων σε Βαρυπόμπη και Αγ.Στέφανο ,που και το 2009 είχε επιχειρηθεί να γίνει, αλλά κάτω από τη λαική αντίδραση και την ανάπτυξη του κινήματος κατά των διοδίων, δεν προχώρησε, οι Δήμαρχοι και τα Δημοτικά Συμβούλια των τριών δήμων Κηφισιάς, Διονύσου και Ωρωπού και η Συντονιστική Επιτροπή κατοίκων και φορέων Β.Α.Αττικής ενάντια στα διόδια, προχώρησαν σε κοινό μέτωπο αγώνα.
Ως εκ τούτου το Περιφερειακό Συμβούλιο συντάσσεται στο πλευρό των δημοτικών Αρχών, των κατοίκων και του κινήματος για την απομάκρυνση των διοδίων από την Αττική.
-Λέμε όχι στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυπόμπης και Αγ.Στεφάνου, αλλά και σε κάθε προσπάθεια για νέα διόδια στο Εθνικό δίκτυο που είναι στην Περιφέρεια Αττικής.
-Ζητάμε την απομάκρυνση των ήδη εγκαταστημένων διοδίων εντός του Νομού Αττικής  καθώς η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων καθιστά τη  χρήση της Εθνικής οδού υποχρεωτική για τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της Αττικής.
-Απαιτούμε την ριζική αναθεώρηση ή κατάργηση των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων  διότι και οι δρόμοι είναι και πρέπει να παραμείνουν δημόσιο κοινωνικό αγαθό.
-Απαιτούμε να σταματήσουν όλες οι ποινικές και οικονομικές διώξεις που έχουν ασκηθεί εναντίον πολιτών και αιρετών δημάρχων, δημοτικών συμβούλων κλπ, που συμμετέχουν στα κινήματα ενάντια στα διόδια και τασσόμαστε στο πλευρό τους.
-Αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία μιας Παναττικής Συντονιστικής Επιτροπής αγώνα για να φύγουν τα διόδια από την Αττική.



Δεν υπάρχουν σχόλια: